Friday, January 16, 2009

2009-01-16 Litterlocker II

Om ni följt min blogg så vet ni att jag i höstas blev väldigt besviken på att behöva byta tillbaka till vanlig kattsand igen och lämna den gudomliga peeween bakom mig. Så för att göra mig lite gladare i sandstädningen så impulsköpte jag en Litterlocker II förra veckan.
Den har ungefär samma slags funktion som en blöjhink, men att man då istället kastar kissklumpar och bajs i den istället. Nu har jag haft den i en vecka och bytte påsen för första gången idag då den var full. Den har inte luktat något alls och lådrensningen har gått fint. Smidigt och enkelt. Dock har det kommit sand utanför på golvet när jag slängt klumparna men det beror ju på oförsiktighet från min sida. Litterlockern är inget livsnödvändigt och inget jag skriker halleluja åt, men den förenklar ju helt klart. Så jag är nöjd och ska ha den kvar :)

Tog några bilder när jag tömde idag. Det sitter en refill i, så man klipper bara av den lååånga påsen och knyter. Sen drar man fram nästa del, knyter en knut i botten och stänger luckan. Sen är den färdig att användas igen.
Jag köpte min på http://www.foderbilen.se/ Jag kan verkligen rekomendera den sidan även för att köpa mat och sand. Där köper jag mitt. Man får det efter några dagar hemlevererat till dörren! Frakt 19:- om man inte köper för över 900:-. Köper man en stor påse mat + 2 sandförpackningar kommer man lätt över 900:- Men vad är 19 kr jämfört med att släpa hem allt från affären. DET är halleluja!! =D

16 comments:

Anonymous said...

hej!
Brindle är en färg som förekommer hos djur, främst hos hundar, men även hos katter, hästdjur och kor. Brindle som är en randig eller marmorerad pälsfärg i två eller tre matchande toner är syns ofta hos hundar då speciellt hos vissa raser. Hos hästar är däremot färgen väldigt ovanlig.

/Gardens

Mia said...

Intressant. Jag har nämligen aldrig stött på det i kattgenetik. Det ska jag kolla upp lite närmare. Är det som silver eller smoke?

illika said...

Jag har letat överallt efter ÖkoPlus som du nämnde i din blogg, och bara hittat den hos en uppfödare utanför Bålsta och det ligger väldigt avigt till för mig, som är utan bil. Var köper du din?

Mia said...

Jag köpte på Cats & Dogs i Tallkrogen eller Älvsjö. Kommer inte ihåg vilken, en av dom har det. Ring och kolla. Här är deras hemsida
http://www.cats-dogs.se/

Anonymous said...

bkattgenetik vet jag inget om..men jag fattade så mycket att det är typ randigt/tickning...

Anonymous said...

här kör vi med Katty klumpande grus,50kr på willys och coop!
VÄÄÄLDIGT drygt!10kg för 50kr
du vet att man inte ska mixra med lådan/gruset va? alltså byta sort på snaden oså...katterna KAN börja göra behov utanför!
därför har vi redan från dag 1 kört med katty.funkar kanon.

Anonymous said...

röd mammaperser+brindle/grå huskatt= cremebrindle??
e22 är hans färgkod iallfall..

Anonymous said...

många inlägg,men kolla här:
katter.nu i vänstermarginalen finns rubriken KATTFAKTA gå in där och sedan till FÄRGER &MÖNSTER..

Anonymous said...

många inlägg,men kolla här:
katter.nu i vänstermarginalen finns rubriken KATTFAKTA gå in där och sedan till FÄRGER &MÖNSTER..

Mia said...

Tack för dina inlägg Garden. Jo den länken har jag sett. Är ganska insatt i katter och färger så det var mest därför jag blev förvånad över att stöta på denna nya term i kattsammanhang. Men nu vet jag vad det är. Såg en bild på en häst. På kattspråk motsvarar det nog tigré.

Anonymous said...

om du nu är insatt så borde du veta att han ej är padda..
pip är cremetabby=e22(färgkod)
(cremerandig=cremebrindle)
vad jag har fattat va pips pappa=brindle/grå=grårandig.

Mia said...

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "om du nu är så insatt". Det var inte meningen att låta dryg eller liknande. Brindle finns inte i färgregistret hos katt så därför undrade jag vad det var. Jag kan inget om hundar eller hästar så då är det inte så konstigt att jag inte vet vad det är om termen används där. Utifrån en bild på en häst såg Brindle ut som en sköldpaddsfärg eller tigré. Då det är en hane är det då troligast att det är en tigré om man ska välja mellan dom. Nu vet jag vad Brindle är. Tack för infon.

illika said...

Ur min synvinkel är inte Katty optimalt, det luktar rätt mycket, är tungt att hantera, jämförelsevis både dyrt och odrygt och dessutom dammigt, men var och en blir lycklig på sin fason, och så länge du är nöjd är det ju bra. :) Jag har 3 katter, varav en är enormt kinkig med renheten i sin låda, och hemtjänst brukade klaga på lukten. Båda problemen försvann som i ett trollslag när jag bytte till ÖKO. Nu för jag en kampanj för att få min närmaste djurbutik att ta in den, och det ser ut att gå med framgång. ^^

Anonymous said...

Ååå, så spännande. En sån här har jag funderat på! :) Bra att få höra lite om den, är det något som är negativt med den tycker du?

Mia said...

illika - ja visst är det svårt att hitta nåt strö som både matte och katterna är nöjda med. Jag har Everclean oparfymerad. Jag är inte riktigt nöjd (hatar sand) men är det bästa jag kunde hitta som även katterna är nöjda med.

Gunilla - det som är negativt är priset på refillerna som inte håller så jättelängre (men längre än vad de skriver) och att en är för lätt. Man måste använda 2 händer när man ska dra ut spärren. Alltså 1 för att dra ut spärren och 1 för att hålla i hinken med. Borde vara nån sugpropp eller nåt under den ;) Annars är den bra! Ser snyggt ut också. Man får även med en spade och en hållare för saden så man kan sätta den på "väggen" på hinken. Det var jättesnällt. Men jag har en annan superspade där gruset rinner igenom jätelätt, så för mig var det lite onödigt. Men att kunna sätta upp spaden på kanten var iof bra.

Anonymous said...

Oj vad Garden verkar ha mycket att säga om katter och färger ;) Jag tycker att en sådan uppfinning att slänga bajset är kanon! Tack för tipset och även foderbilen, kommer nog prova! Hälsningar från Agnes /Sven och Signe är för trötta idag.