Saturday, November 22, 2008

2008-11-22 Närkontakt med en fågel

Idag flög en fågel in i fönstret igen.. och dog :( Det är tredje fågeln på nån vecka bara. Vi har ganska stora fönster utan spröjs så de ser väl inte så bra. Vad kan man göra för att de inte ska flyga in i fönstret? Så himla tråkigt att de fina pippisarna dör.

Här är lite bilder på fina fågeln. Vi tog in den för att se om den levde, men det gjorde den inte. En Sidensvans tror vi det är. Jättevacker!


Så himla fina färger!



Kissarna som aldrig träffat en fågel på nära håll fick sniffa lite
Stampe


Stella


Idefix



Jag filmade lite också för Idefix blev helt till sig

11 comments:

HANNA said...

hihi vilken söt video! =)

Anonymous said...

Åh så gulligt! Synd om fågeln förståss...

//Carina

Anonymous said...

Stackars fågel :'( Men åh vad söt Idefix är i filmen :)

Anonymous said...

Vackra lilla fågel,sidensvans.
Kattmamma

Anonymous said...

Stackars fågel:( men väldigt söta bilder, och gullig video.

Jag måste bara få säga en annan sak till dig: Jag har länge följt den här bloggen nu och alltid varit (och är) så imponerad av dina bilder, de är så vackra! Jag är själv intresserad av fotografering och undrar därför hur du får dina bilder så klara, ljusa och skarpa. Vad använder du för inställningar och använder du extern blixt? Om du har tid så får du gärna svara på min mail: hannaaam@hotmail.com

Det är också tack vare dig som jag fick upp ögonen för burman, och det kan jag inte tacka dig för nog så mycket, jag har nämligen själv en burma nu och det är den underbaraste katten jag träffat.

Mvh Hanna

Anonymous said...

Så söta.

Jag måsta få tacka dig. Läste för en tid sedan att du hade PeeWee till dina katter. Då vi har problem med kattsand överallt, ja överallt, i sängen också då vår katt extraknäcker som grävmaskin och har en förmåga att ta med sig sanden i tassarna och släppa den lite var stans. Så beslöt jag mig för att ta en titt på denna PeeWee. Hittade den på ett ställe bara i Malmö, och då var det utanför Malmö. Men men vi har haft PeeWeen ett par månader nu och vi trivs super. Gösta extraknäcker fortfarande som grävmaskin men pelletsen stannar i och precis kring lådan. Och den doftar ju trä istället för att stinka pecka. Så tack, du har underlättat vår vardag enormt. Tack.

Mia said...

Tack för era kommentarer! Kul att ni visar att ni läser/tittar på bilderna =)

hanna - Bilderna blir mycket bättre med ett ljuskänsligt objektiv, istället för objektivet man får med kamerahuset. Jag fotar oftast med ett Canon 50mm f/1.8 som inte går att zooma (icke-zoombara objektiv ger skarpast bilder) Jag köpte till det separat och kostar ca 900:- Det rekomenderar jag verkligen! Det finns ungefär samma objektiv till anda kameramärken också. Blixt använder jag sällan. Inställningarna är olika för varje fototillfälle, så svårt att tipsa där.

Mia said...

hanna - Men guuuud vad roligt att du skaffat en burma. Vad GLAD jag blir när du skriver detta. Visst är det en underbar ras! Vore kul att få se en bild på kissemissen =) Har du kanske en länk till en bild? Grattis måste jag få säga!

emma - vilken underbar läsning! Att hitta en toalåda man är nöjd med är sååå befriande! Vad härligt att peeween accepteras! Vi själva här hemma har gått tillbaka till sand :( Stampe höll sig så mkt då han hatade peeween och kissade tillslut i sängen. Då bytte jag tillbaka till sand igen. Ingen felkissning sen dess. Det är jag glad över. Har köpt en megastor hörnlåda och sanden jag har i nu heter Ever Clean som är (nästintill) oparymerad. Jag har en matta utanför lådan som samlar upp den mesta av sanden så det funkar hyffast bra nu iaf. De har ett eget litet toa-utrymme så där gör inte så mkt om det sandas ner heller. Men visst saknar jag peeween enormt, den härliga skogslukten och att slippa mocka flera 2 ggr/dag. Men så är det, kissarna bestämmer i slutändan ;)

Anonymous said...

Ah stackars fågeln. Prova att klippa ut svarta siluetter av rovfåglar (falkar, örnar & hök) och sätt på rutan.

Anonymous said...

Underbar blogg!
Det finns självhäftande rovfågelsilhuetter i tex zoo-affärer och byggvaruhus.
Hälsningar
Yvonne

Unknown said...

Ja det är en sidensvans. En sån flög ihjäl sig i mammas och pappas fönster med och dom skickade den till en konserverare och har den nu uppstoppad för att visa upp sina fina färger. :)

Och ja, jag arbetar mig bakåt för att kika in hela din blogg.. *skrattar*

//Ixxi